Wielu moich klientów, szczególnie tych którzy dopiero rozpoczynają swoja przygodę z promowaniem swojej firmy nie wie od czego zacząć. Jak sprawić że firma stanie się rozpoznawalna? Na co przeznaczyć budżet? Czy powinniśmy wydrukować wizytówki, czy ulotki, a może okleimy samochód albo wynajmiemy tablice billboardowe na mieście? Pierwszy krok który trzeba postawić to wykonanie projektu logo firmy.

Czym jest logo?

Definicja z Wikipedi „Logo (logotyp) – unikalna i charakterystyczna forma graficzna, stylizowany napis, symbol lub inna forma ekspresji graficznej służąca do identyfikacji marki, przedsiębiorstwa bądź organizacji. Umieszcza się je na materiałach drukowanych, reklamach, artykułach piśmienniczych, budynkach i pojazdach.” Mówiąc prościej logo to znak rozpoznawczy Twojej firmy. Użycie logotypu i poprawne go używanie ułatwi klientowi identyfikację marki. Dzięki zdefiniowaniu znaku, czcionki i kolorów jakie używasz w logo sprawisz że wszystkie wykorzystane w dalszym etapie promocji firmy materiały będą spójne.

Komu zlecić projekt logo?

Logo w identyfikacji wizualnej to fundament i jeśli nie chcemy przykrych niespodzianek należy projektowanie zlecić profesjonaliście. Często klienci przychodzą do naszej firmy zamówić materiały reklamowe, dostajemy logo w formie .jpg (mapy bitowej) bardzo słabej rozdzielczości (np. 10×10 cm, 80 dpi) i chcą wydrukować rollup czy baner 200×100 cm. Informuję że nie da się logotypu powiększyć do wymaganego rozmiaru bez utraty jakości. Klient w takim razie chciałby haft logo na polarze, niestety do tego wymagane jest logo w krzywych. To może uda się zrobić grawer na długopisie? Niestety bez wektorowego loga nie da rady. Oznacza to ,że jeśli ktoś zlecił projekt przysłowiowemu studentowi być może zapłaci za logo dwa razy, a jego zlecenia będą się przeciągać. Jest tak dlatego ponieważ do poprawnego wykonania logo potrzebna jest wiedza i drogie programy graficzne. Dobrze przeglądnąć portfolio firmy przed podjęciem decyzji.

Jakie powinno być logo?

Logo powinno być niepowtarzalne, czytelne, charakterystyczne. Logotyp może sugerować ofertę firmy która się za nim kryje. Powinien wywoływać oczekiwane emocje. Powinno być ładne;) W ostatnich latach obserwuje tendencje do maksymalnego upraszczania logotypów. Chciałbym się jednak skupić na logo jako produkcie. Co tak naprawdę muszę otrzymać zamawiając logo? Pomysł, szkic, kilka propozycji, gotowy plik. Plik najlepiej w wersjach otwartych: Adobe Ilustratorze (.ai), Corel Draw (.cdr), Adobe Photoshop (.ps) oraz zamkniętych jako zdjęcie .jpg lub .pdf. Ważne żeby wszystkie pliki zapisać, najlepiej w kilku kopiach na różnych nośnikach.

Ile kosztuje logotyp?

W zależności od ilości poświęcanego czasu na dany projekt, doświadczenia i prestiżu. Ceny zaczynają od kilkuset złotych. Górnej granicy ceny, jak pokazują przetargi państwowych firm nie ma;) Ile w takim razie warto płacić? Moim zdaniem jeżeli firma dopiero zaczyna to cena 200 – 300 zł jest rozsądna. Warto dopytać przed dokonaniem zamówienia: ile godzin pracy jest przewidziane na projekt, ile propozycji, czy poprawki są darmowe, a jeśli nie to ile kosztują. Masz już firmę i planujesz odświeżyć markę, oczekujesz analizy i masz wyższe wymagania to trzeba się przygotować na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych.

 

Masz pytania lub własne doświadczenie? Zachęcam do dodawania komentarzy.

One comment

  • YourFriendPablo
    YourFriendPablo
    Reply

    Great, I really like it! Youre awesome

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie będzie opublikowany. Wymagane pola *
Możesz użyć tych HTML tagów oraz atrybutów: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>